Mindful werken

© Twycer / www.twycer.nl

MINDFUL WERKEN

In 8 stappen minder werkstress

Werkstress is een groeiend probleem. Het aantal mensen dat door stress op de werkvloer uitvalt is sinds 2009 verdrievoudigd en intussen goed voor ruim 7 procent van het totale ziekteverzuim. Daaronder zijn ook steeds meer jonge mensen. Nog veel meer mensen kampen in hun dagelijks leven met de gevolgen van werkstress en werken gewoon door. Zij hebben last van bijvoorbeeld slapeloosheid, somberheid, gezondheidsklachten, vermoeidheid, piekeren, concentratieverlies, prikkelbaarheid of andere klachten. Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen aanpak om effectiever en gezonder met stress en druk op het werk te leren omgaan. Het opent de weg naar meer focus, meer rust en creativiteit in het werk.

De mindfulnesstraining of ‘training in aandacht’ is door westerse hulpverleners ontwikkeld uit eeuwenoude boeddhistische meditaties, met name zen en vipassana. In een mindfulnestraining leer je om met aandacht aanwezig te zijn in het huidige moment. Dat houdt enerzijds in dat je met de aandacht aanwezig bent bij de dingen die je doet. Anderzijds leer je in een mindfulnesstraining herkennen wat er innerlijk bij je speelt. Daardoor kun je werkstress tijdig gaan herkennen en daar bewust op reageren in plaats van met inadequate, automatische patronen. Zo leer je bijvoorbeeld om bij stress i.p.v. automatisch nog harder te gaan werken, een pas op de plaats te maken en vandaaruit te kiezen voor een actie die jou ten goede komt.

In deze training zullen we ons richten op de ontwikkeling van de aandacht door middel van diverse oefeningen zoals de bodyscan en zitmeditatie. Hierdoor leren we om met meer aandacht bij het werk aanwezig te zijn. Daarnaast onderzoeken we onze patronen rondom werkstress en leren we hoe we op een gezonde manier met stress kunnen omgaan. Dit is prettig voor in de werksituatie maar ook voor daarbuiten. 
Andere onderwerpen die in deze training aan bod zullen komen zijn:
Communicatie, energiebalans en je manier van denken.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer mindful zijn: 

  • Minder last hebben van (werk)stress en negatieve gedachten
  • Meer overzicht en inzicht hebben
  • Meer rust en werkplezier ervaren
  • Sneller signaleren dat er wat aan de hand is en er wat aan doen
  • Contacten met collega’s positiever ervaren en makkelijker communiceren
  • Beter omgaan met conflicten, omdat ze zich minder snel bedreigd voelen
  • Zelfbewuster en vitaler zijn
  • Aandachtiger zijn, meer focus hebben, creatiever zijn en beter presteren

Deze training verzorg ik momenteel alleen voor organisaties.

Meer informatie, vrijblijvend kennismaken of direct inschrijven? Stuur me even een bericht.
Neem contact op

MEER TRAININGEN